5 آوریل 2023 - مطالعه ی اخیراً منتشر شده درDiabetes, Obesity and Metabolism ، نشان می دهد که آستاگزانتین، یک مکمل بی‌نظیر بدون نسخه (OTC) که یک آنتی اکسیدان طبیعی است نشانگرهای خطرCVD (بیماری‌های قلبی عروقی) و پروفایل لیپیدی را در افراد مبتلا پیش دیابت و دیس لیپیدمی بهبود می ‌بخشد. اگرچه نقاط پایانی اولیه با سطح اهمیت از پیش تعیین شده مطابقت نداشت.

آستاگزانتین یک کاروتنوئید طبیعی است که دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند با بیماری های ناشی از استرس اکسیداتیو مانند بیماری های عصبی، سندرم های متابولیک، بیماری های التهابی، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های مرتبط با افزایش سن مقابله کند. بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. تحقیقات زیادی نشان داده اند که آستاگزانتین بر بیماری های قلبی عروقی تأثیر می گذارد. با این حال، اختلاف نظرهایی در مورد نتایج آن وجود دارد.

با توجه به پیشینه فوق، دکتر تئودور پی سیارالدی و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا، یک کارآزمایی تصادفی دوسوکور، کنترل شده با دارونما را برای تعیین اثرات آستاگزانتین بر تحمل گلوکز،  نشانگرها بیماری های قلبی عروقی، لیپیدها، التهاب و عملکرد انسولین در افراد مبتلا به دیس لیپیدمی و پیش دیابت انجام دادند.

این مطالعه شامل 34 شرکت ‌کننده بزرگسال مبتلا به دیس ‌لیپیدمی و پیش دیابت بود که تحت آزمایش تحمل گلوکز خوراکی(OGTT)، خون‌گیری و یک گیره هیپرانسولینمی-اوگلایسمی یک مرحله‌ای قرار گرفتند. بیست و دو نفر به طور تصادفی در گروه درمان (آستاگزانتین 12 میلی گرم روزانه) و 12 نفر به مدت 14 هفته در گروه دارونما قرار گرفتند. پس از 12 و 24 هفته درمان، مطالعات پایه تکرار شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· پس از 24 هفته، درمان با آستاگزانتین، به طور قابل توجهی کلسترول تام (0.14 ± 0.30- میلی مولار) و کلسترولLDL (0.11 ± 0.33- میلی مولار) را کاهش داد.

· آستاگزانتین همچنین سطوح نشانگرهای خطر بیماریهای قلبی عروقی شامل ال-سلکتین (0.03 ± 0.08- نانوگرم در میلی لیتر)، فیبرینوژن (210 ± 473- نانوگرم در میلی لیتر)، وfetuin-A (3.6 ± 10.3- نانوگرم در میلی لیتر) را کاهش داد.

· اثرات درمان با آستاگزانتین از نظر آماری معنی دار نبود. با این حال، روندهایی به سمت بهبود در اندازه گیری پیامد اولیه، دفع گلوکز کل بدن تحریک شده با انسولین( 0.37±0.52 + میلی گرم بر مترمربع بر دقیق)، و همچنین انسولین ناشتا(8.4 ±5.6-  پیکو مول) و  HOMA2-IR(0.16±0.31-)وجود داشت که نشان دهنده بهبود عملکرد انسولین است.

· نویسندگان هیچ تفاوت قابل توجه ثابتی نسبت به مقادیر پایه برای هیچ یک از این پیامدها در گروه دارونما مشاهده نکردند.

· آستاگزانتین بی خطر بود و به خوبی بدون عوارض جانبی قابل توجه بالینی توسط بیماران تحمل شد.

محققان نتیجه گیری کردند: اگرچه نقطه پایانی اولیه سطح اهمیت از پیش تعیین شده را برآورده نمی کند، اما این داده ها نشان می دهد که آستاگزانتین یک مکمل OTC ایمن است که نشانگرهای خطرCVD  و پروفایل لیپیدی را در افراد مبتلا به پیش دیابت و دیس لیپیدمی بهبود می بخشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/astaxanthin-lowers-cholesterol-and-cvd-risk-in-people-with-prediabetes-and-dyslipidemia-109533